SuperDock - Nordic Circles stakk av med seieren i kåring av Norges smarteste grønne løsning.

På Akvariet i Bergen kan du oppleve Norges første undervanns fiskehotell i form av en spesialdesignet bryggekant. «Hotellet» er laget av bildekket til en utrangert ferge, og reduserer dermed klimautslipp samtidig det fremmer livet i sjøen.

Vinner av Norges smarteste grønne løsning

Nordic Circles stakk av med seieren i Brings kåring av Norges smarteste grønne løsning. I hard konkurranse mot tre andre sterke finalister var det til slutt Nordic Circles som stakk av med seieren.

Ved Akvariet i Bergen har Nordic Circles vist hvordan oppskriften deres kan revolusjonere byggebransjen. Fra en kondemnert vestlandsferge har maritime stålplater blitt oppsirkulert til et urbant kaianlegg, som fungerer regenerativt for livet under vann.

Nå er de klare for å levere alt byggebransjen måtte trenge av bjelker, søyler, peler og spunt, samt sitt egenutviklede SuperDock fiskehotell. Alt laget av oppsirkulert maritimt metall, med en CO2-besparelse på over 90 prosent.

Les mer

Bryggekanten har fått navnet SuperDocks, og er forsket frem av Nordic Circles og Norce i Bergen, og produsert av bildekket på den gamle Askøy-fergen Melderskin. Forhåpentligvis vil det bidra til at livet kommer tilbake til havnene våre. Fiskehotellet er lansert passende nok som pilotprosjekt på Akvariet i Bergen, der effekten på fisken skal studeres nøye av forskerne ved Norce.

– Når man har bygget ved sjøen, har det tidligere vært tatt lite hensyn til livet under vann. Taren mangler grobunn, og fiskene mister habitater de kan gjemme seg for farer i osv. Dette kan få enorme konsekvenser for det marine livet, ettersom det er essensielle byggesteiner som påvirker hele næringskjeden, forklarer Håkon Norstrand, fagansvarlig for akvariebiologisk ved Akvariet i Bergen.


Skaper nye skjulesteder

Når alle de små organismene forsvinner, så fjernes maten til leppefisken. Fjernes skjulestedene til leppefiskene, så forsvinner etterhvert også predatorer som torsk, sei og lyr som har leppefisk på menyen sin.

– Med Superdocks er bryggekanten konstruert med åpninger og hulrom for å gi leppefiskene skjul for de større predatorene. Overflatene er røffe, så også taren skal få feste og vekstgrunnlag. Slik sett vil nye habitater tilføres til kystlinjen vår, og det gjennom gjenbruk av store stålkonstruksjoner fra tankskip, ferger og oljerigger, sier Nordstrand.

Superdocks lever dermed opp til FNs bærekraftsmål nr 14 om livet i havet, der man skal etterstrebe å bevare og bruke havet og de marine ressursene på en måte som fremmer bærekraftig utvikling.

Akvariet har vært med på å gi råd underveis, og hvordan Superdocks har effekt på fisken, skal studeres nøye. Neste steg blir så en storskala produksjon, med mål om å kunne levere Bergensproduktet til havner over hele verden.

– Det er en hårete ambisjon, men med så stor interesse og behov er målet å oppskalere produksjonen så raskt som mulig, sier gründer og styreleder i Nordic Circles, Fredrik Barth.

$section['image-alt-' . ($i + 1)]

John Jacobsen og Fredrik Barth i Nordic Circles

$section['image-alt-' . ($i + 1)]

Rune Gaasø, Nordic Circles og Aslak Sverdrup, direktør Akvariet i Bergen

$section['image-alt-' . ($i + 1)]

Truls Indrearne, Nordic Circles og Håkon Norstand, Akvariet i Bergen

Publikum kan følge utviklingen

På akvariet i Bergen får publikum muligheten til å følge utviklingen med egne øyne.

– De kan følge hvordan leppefiskene gjemmer seg for predatorene, og konstruksjonen vil hele tiden være i forandring, og følge årstidene. Mens det gjerne er bart om vinteren, kan det eksplodere med nye sporer fra taren om sommeren, forteller Norstrand.

Planen er å forske på Superdock over tid, utvikle kysthabitatet ytterligere.

– Dette er et kjempespennende prosjekt for Akvariet å få være med på, for til syvende og sist handler det om alt fra byutvikling til bærekraft og livet i havet. Forskere ved Norce skal studere utviklingen nøye fremover, og det er gøy når det drives forskning som gir oss viktig kunnskap som vi kan formidle videre til gjestene våre, sier Norstand.

Fakta om SuperDocks

  • SuperDock er spesialdesignet for å svare opp ambisjonene i FNs bærekraftsmål 14: Livet under vann. Produktet er designet av maritimt stål og stein for å gi et trygt oppvekstmiljø for småfisk og planter under vann.
  • SuperDock er et produkt som beviselig bidrar til å generere et større biologisk mangfold under vann. Samtidig tilbyr SuperDock urbane løsninger til brukerne av by og havnesituasjoner.
  • SuperDock kan installeres på alle eksisterende kaifronter, eller danne fronten av nye kaiutviklinger. Det er et stort marked globalt for kaifronter.
  • Pilotene på Akvariet og Nøstet er laget av bildekket til Askøyfergen Melderskin
  • Produktet er utviklet i samarbeid med forskere på Norce, og produsert av stålekspertene hos Størksen i Bergen.
  • SuperDock er laget i samarbeid med VILL (arkitektur, prosjektledelse og design), Willder (strategi og kommunikasjon), NORCE (design og følgeforskning), Node (RIB), Norscrap Hanøytangen (demontering av Askøyfergen), Størksen (Stålarbeider) og Sætrevik (trearbeider). 

Kilde: Nordic Circles

Fakta om SuperDocks

  • SuperDock er spesialdesignet for å svare opp ambisjonene i FNs bærekraftsmål 14: Livet under vann. Produktet er designet av maritimt stål og stein for å gi et trygt oppvekstmiljø for småfisk og planter under vann.
  • SuperDock er et produkt som beviselig bidrar til å generere et større biologisk mangfold under vann. Samtidig tilbyr SuperDock urbane løsninger til brukerne av by og havnesituasjoner.
  • SuperDock kan installeres på alle eksisterende kaifronter, eller danne fronten av nye kaiutviklinger. Det er et stort marked globalt for kaifronter.
  • Pilotene på Akvariet og Nøstet er laget av bildekket til Askøyfergen Melderskin
  • Produktet er utviklet i samarbeid med forskere på Norce, og produsert av stålekspertene hos Størksen i Bergen.
  • SuperDock er laget i samarbeid med VILL (arkitektur, prosjektledelse og design), Willder (strategi og kommunikasjon), NORCE (design og følgeforskning), Node (RIB), Norscrap Hanøytangen (demontering av Askøyfergen), Størksen (Stålarbeider) og Sætrevik (trearbeider). 

Kilde: Nordic Circles


Flere artikler